Przebiegowi debaty przysłuchiwali się lokalni decydenci, m.in. Andrzej Garlicki - Wiceprezydent Łomży, oraz burmistrzowie i wójtowie sąsiadujących gmin tj. Artur Wierzbowski – Wójt Gminy Piątnicy , Grzegorz Andrzej Palka – Burmistrz Nowogrodu, Zenon Białobrzeski - wieloletni Wójt Gminy Zbójna i Radny Powiatu Łomżyńskiego. Politykom przypadło podsumowanie oraz ocena przytoczonych przez obie strony argumentów z całej debaty.
Zwolennicy prywatnych przejazdów argumentowali m.in., że są szybsze, komfortowe, zapewniają swobodę w przemieszczaniu się oraz niezależność w podróżowaniu oraz poczucie bezpieczeństwa.
Zwolennicy transportu publicznego podkreślali ekologiczne korzyści (m.in. wysokie normy czystości spalin, zastąpienie kilkudziesięciu pojazdów osobowych jednym autobusem, zmniejszenie zatłoczenia na drogach, zastąpienie parkingów w mieście na rzecz terenów zielonych) ekonomię budżetów domowych ( szczególnie przy bezpłatnych przejazdach), również bezpieczeństwo (duże pojazdy, kamery bezpieczeństwa) ale też walory towarzyskie - możliwość grupowych przejazdów przyjaciół, swobodne korzystanie z telefonów i aplikacji społecznościowych, oszczędność czasu (nie ma potrzeby szukania parkingów). Padło też ciekawe spostrzeżenie, że praktycznie nie ma zaśmiecania środowiska przez pasażerów autobusów w przeciwieństwie do użytkowników samochodów osobowych – przydrożne rowy, lasy często są zaśmiecane wyrzucanymi z okien samochodów odpadkami i niedopałkami papierosów.
Zebrani specjaliści z firm komunikacyjnych z całej Polski wysoko ocenili poziom merytoryczny i kulturalny debaty jaką zaprezentowali łomżyńscy uczniowie. Uczestnicy Komisji bardzo wysoko ocenili koncepcję, przygotowanie i realizację debaty rekomendując ją do wykorzystania w innych miastach. Prowadzenie takich właśnie debat jest wielokrotnie efektywniejsze oraz korzystniejsze z punktu widzenia promocji komunikacji miejskiej niż popularna edukacja wczesnoszkolna prowadzona w wielu ośrodkach.
Obrady Komisji Promocji IGKM w Łomży uwypukliły, że popularyzowanie prozdrowotnego stylu życia, form przemieszczania się czy wzrostu bezpieczeństwa drogowego to nie tylko działania promocyjne ale też debata społeczna, zaangażowanie polityków jak również szereg prac legislacyjnych poprawiających funkcjonowanie transportu publicznego.